کد خبر: ۲۰۵۷۰
۱۷:۱۴ -۰۱ دی ۱۳۹۹
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران مطرح کرد

۴۰ قلم از محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری نیست / نقش ضعیف سازمان حمایت در تعیین منطقی نرخ محصولات در بازار

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: مستندات مالی شرکت‌های تولید کننده محصولات لبنی که در بازار سهام حضور دارند، نشان می‌دهد که سود نسبی تولید کنندگان لبنیات به ۳ درصد کاهش یافته است.

۴۰ قلم از محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری نیست

نشان تجارت - «سید محمدرضا بنی طبا» با بیان اینکه فقط ۱۰ قلم محصول لبنی کارخانه‌های تولید محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری است، گفت: حدود ۴۰ قلم محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری سازمان حمایت نیست.
وی اظهارداشت: ۷۰ درصد محصولات کارخانه‌های تولید محصولات لبنی به این ۱۰ قلم که متاسفانه با عدم تعهد سازمان حمایت به نتیجه جلسات کارشناسی با زیان نیز عرضه می‌شود، اختصاص دارد و ۳۰ درصد به آن ۴۰ قلم اختصاص دارد.

حدود ۴۰ قلم از محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری نیست
وی گفت: شیر بطری یک لیتری کم چرب، نیم چرب، پرچرب و پرچرب کامل، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب، ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب و ماست دبه‌ای ۲۵۰۰ گرمی کم چرب و پر چرب و پنیر سفید یو اف ۴۰۰ گرمی، مشمول ۱۰ قلم قیمت گذاری سازمان حمایت هستند و کارخانه‌ها نباید از این قیمت‌ها تحطی کنند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه به غیر از این ۱۰ قلم که جزو سبد ضروری خانوار‌ها است، افزود: مابقی محصولات لبنی از جمله خامه، کره، ماست و شیر طعم دار، پنیر گردویی، خامه‌ای و شکلاتی و ماست ویتامین دار و محصولاتی از این دست، مشمول قیمت گذاری دولتی نیستند بلکه مشمول آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل هستند که به طور متوسط حدود ۳۰ درصد کارخانه‌های تولید محصولات لبنی به آن‌ها اختصاص دارد.

این مقام مسئول در انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری (۱۰ قلم) از اول آذرماه سال جاری به تولید کنندگان ابلاغ شده است و همه تولید کنندگان با وجود اینکه ضرر می‌دهند، اما باید طبق نرخ‌های مصوب محصولات لبنی خود را به بازار عرضه کنند.

بنی طبا گفت: در این شرایط دلیل افزایش قیمت لبنیات، افزایش هزینه‌های تولید است و کارخانه‌های تولید کننده محصولات لبنی هیچ نقشی در آن ندارند و در واقع این افزایش قیمت بر تولیدکنندگان تحمیلی است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تاکید کرد: علت افزایش هزینه‌های تولید سیاست‌های کلان اقتصادی است که فشار بیشتری را بر تولیدکنندگان نهاده‌های دامی، دامداران، کارخانه‌های تولید محصولات لبنی و در نهایت بر مصرف کنندگان وارد می‌کند.

شیرخام ۴۵۰۰ تومانی ۵ هزارتومان به تولیدکنندگان تحویل می‌شود
بنی طبا در ادامه با اشاره به قیمت شیرخام اظهارداشت: در جلسه‌ای که روز ۲۸ آبان ماه سال جاری در سازمان حمایت برگزار شد قیمت شیرخام ۴۱۵۰ تومان تعیین شد، متاسفانه به دلیل عدم تعهد سازمان حمایت به نتایج بررسی‌های کارشناسی قیمت شیرخام بعدا به ۴۵۰۰ تومان افزایش یافت، اما هم اکنون شیرخام درب کارحانه به قیمت ۵ هزار تومان به کارخانه‌های تولید محصولات لبنی تحویل می‌شود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران یادآورشد: این در حالی است که تاکنون افزایش ۶ درصد قیمت ۱۰ قلم محصولات لبنی یادشده با وجود افزایش قیمت شیرخام به حدود ۵ هزار تومان تاکنون اعمال نشده است.
وی تاکید کرد: این وضعیت سبب شده که هم اکنون سازمان حمایت با تحمیل قیمت گذاری از جیب تولیدکنندگان محصولات لبنی به مردم یارانه می‌دهد و در این شرایط تحمیلی این ۱۰ قلم محصول با حدود ۳ درصد زیان به بازار عرضه می‌شود، در حالی که از اول قرار بود با سود حداقلی ۳ درصد عرضه شود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران بیان کرد: بخش زیادی از شیرخام توسط بنیاد‌ها و نهاد‌های خصولتی تولید می‌شود و متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر دامداران و تولید کننده شیرخام وجود ندارد و سازمان حمایت به جای حمایت از تولیدکنندگان به سمت تحقیر تولیدکنندگان و تعطیلی کارخانه‌های تولیدی گام برداشته است.

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در پاسخ به اینکه چه راه حلی برای حمایت از مصرف کننده می‌توان در این شرایط در نظر گفت گفت: بهترین راه حمایت از مصرف کننده، افزایش سطح رقابت در کل زنجیره صنعت است. در شرایط فعلی سازمان حمایت به سرکوب قیمت تمایل دارد درحالی که اگر اجازه داده شود هم در بخش نهاده‌های دامی هم در بخش تولید شیرخام و هم در بخش محصولات لبنی و هم بطور خاص در خرده فروشی و توزیع محصولات، رقابت حاکم باشد، این رقابت در نهایت به سود مصرف کننده تمام خواهد شد. ضمن اینکه حمایت‌هایی که امروز حکم یارانه سیاه را دارند و تاثیر کمی در حمایت از مصرف کننده داشته اند و عموما تبدیل به رانت و فساد شده است، را باید به خود مصرف کننده انتقال داد. تا از یک سو منطق بازار و نظام عرضه و تقاضا حاکم باشد و از سوی دیگر مصرف کننده به طور شفاف مورد حمایت قرار گرفته و سبدخانوار تضمین شود.

سود تولیدکنندگان محصولات لبنی ۳ درصد
بنی طبا به سود تولیدکنندگان محصولات لبنی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ واحد صنفی تولید کننده محصولات لبنی در کشور وجود دارد و مستندات مالی شرکت‌های تولید کننده محصولات لنبی که در بازار سهام حضور دارند، نشان می‌دهد که سود نسبی تولید کنندگان لبنیات به ۳ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول در انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران افزود: این نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در حوزه تولید محصولات لبنی در ایران جذابیت لازم را ندارد و نتیجه نهایی آن فرسایش صنعت و کاهش تولید و کمبود محصولات لبنی در بازار خواهد بود.

بنی طبا در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه روزانه به طور متوسط چند تن شیرخام به تولیدکنندگان محصولات لبنی درب کارخانه تحویل می‌شود، گفت: به طور متوسط روزانه ۱۷ هزار تن شیرخام در کشور به کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی و تولیدکنندگان شیرخشک تحویل می‌شود.

شیرخشک قاچاق هر کیلو ۳ دلار/ ایران ۳۵ هزار تومان
وی با بیان اینکه هیچ نظارتی در کشور بر تولید و فروش قاچاق شیر خشک وجود ندارد، گفت: قیمت هر کیلو شیرخشک در کشور حدود ۳۵ هزار تومان است، اما در برخی از کشور‌های همسایه هر کیلو شیر خشک ۳ دلار قیمت دارد، لذا قاچاق آن برای عده‌ای سود زیادی دارد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران خاطر نشان کرد: با توجه به قیمت بالای شیر خشک در کشور‌های همسایه و قاچاق بخشی از این محصول به بازار کشور‌های هدف اگر تولید کنندگان شیر خشک شیرخام را ۷ هزار تومان نیز بخرند برای آن‌ها صرفه اقتصادی دارد، اما برای تولیدکنندگان محصولات لبنی که باید قیمت‌های مصوب را رعایت کنند خرید شیرخام به این قیمت صرفه اقتصادی ندارد. در واقع تداوم قاچاق شیرخشک یکی از علل تحریک قیمت شیرخام است که در نهایت به مصرف کننده ایرانی تحمیل می‌شود.

بنی طبا با اشاره به مصوبات ستاد تنظیم بازار درباره تعرفه صادرات شیرخشک گفت: متاسفانه از شهریورماه گذشته تا به امروز این مصوبه به گمرکات کشور ابلاغ نشده و هیچ تدبیری در راستای مقابله با قاچاق شیرخشک صورت نگرفته است.

منبع: بازار

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون